Σελίδες

Σάββατο 26 Ιουλίου 2014

Ο Εφιάλτης της Περσεφόνης



 Τον προηγούμενο Απρίλιο  επισκεφθήκαμε με μια φίλη τον Αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας. Για εκείνη ήταν η πρώτη φορά, εγώ είχα περάσει πάλι από εδώ τον Αύγουστο του 2010.

Στην τωρινή είσοδο κατέληγε κάποτε  η Ιερά Οδός
 Από τις πρώτες εικόνες που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης μπαίνοντας στο χώρο
 είναι αυτή:

Τέλος και Αρχή
Η Ελευσίνα κατά  την αρχαιότητα υπήρξε μία από τις ιερές πόλεις της Ελλάδας.Ήταν επίσης  η γενέτειρα του  ποιητή Αισχύλου.
Στη σημερινή είσοδο κατέληγε κάποτε η μεγαλοπρεπής πομπή των Μυστηρίων που ξεκινούσε από την Αθήνα. 
 Μπαίνοντας στον χώρο, θεωρητικά μιλώντας πάντα, συναντάμε τα Μικρά και Μεγάλα Προπύλαια, το Τελεστήριο στα άδυτα του οποίου λειτουργούσε ο Ιεροφάντης, το Καλλίχορον Φρέαρ,  όπου η Δήμητρα κάθησε όταν έφτασε στην Ελευσίνα, και το Πλουτώνειο, το άνοιγμα του Αδη, απ' όπου κάθε έξι μήνες η Περσεφόνη έπαιρνε τον δρόμο είτε για το σκοτεινό βασίλειο του Πλούτωνα, είτε επέστρεφε στη μητέρα της, φέρνοντας παράλληλα στον επάνω κόσμο την άνοιξη. 
Ο χώρος είναι  ακόμη ιδιαίτερα υποβλητικός παρά την αλλοπρόσαλλη διάταξη των στοιχείων που έχουν απομείνει(παλιότερα, η περίφραξη ήταν γεμάτη με θραύσματα από αγάλματα και κίονες που τώρα έχουν αλλάξει τόπο).
Μέσα στον Αρχαιολογικό χώρο, σε έναν από τους υπάρχοντες λόφους βρίσκεται το αρχαιολογικό μουσείο , ένα κτίσμα του τέλους του 19ου αιώνα. 
Στις έξη αίθουσες  του εκτίθενται ευρήματα κυρίως από τις ανασκαφές του Ιερού της Δήμητρας και του δυτικού νεκροταφείου της Ελευσίνας. Τα γνωστότερα 
εκθέματα είναι ο πρωτοαττικός αμφορέας με την παράσταση της τύφλωσης του κύκλωπα Πολύφημου, αναθηματικά ανάγλυφα που απεικονίζουν την αποστολή του Τριπτόλεμου του γιου του βασιλιά Κολεού στον οποίο η Δήμητρα δίδαξε τα μυστικά της καλλιέργειας, καθώς και το υπερφυσικού μεγέθους άγαλμα της Καρυάτιδας που στήριζε τη στέγη των Μικρών Προπυλαίων.
Στο προαύλιο του μουσείου, ξεχωρίζει το φυσικής κλίμακας ακέφαλο άγαλμα της Δήμητρας του 5ου π.Χ. αι. 
Το άγαλμα της Δήμητρας 
Στο δρόμο περιέγραφα στη φίλη που οδήγησε για να φτάσουμε εκεί, την αντίδραση του γιου μου όταν πρωτοείδε το Μουσείο.
"Αυτή η παλιατσαρία είναι το σπουδαίο Μουσείο που με έφερες; "μου είπε τότε,πριν περάσουμε το κατώφλι του κτιρίου. Και τότε οι σοβάδες από την πρόσοψη  έλειπαν σε διάφορα σημεία, και τότε οι τοίχοι στο εσωτερικό ήταν γεμάτοι μπαλώματα. 
Σαν αυτοί που φροντίζουν το χώρο να μην ανακάλυψαν ποτέ τα μονωτικά υλικά που κυκλοφορούν εδώ και δεκαετίες στην αγορά. Και πως μπορεί να δικαιολογηθεί ακόμη το πάτωμα από μωσαϊκό ;

Ο επισκέπτης αντικρίζει το σώμα του ναού κομματιασμένο, με τα τμήματά του άλλοτε να στέκονται σε βάθρα, και άλλοτε απλά να  είναι "πεσμένα" όπου βόλεψε.

Εδώ μπορεί να δει κανείς  εύκολα  τον σύγχρονο κόσμο "ένα γύρω" και τον εαυτό του μέσα σ'αυτόν.


Όλα τα σύγχρονα προβλήματα έχουν μαζευτεί εδώ,σε κοινή θέα μαζί με τα απομεινάρια μιας μυστικής παράδοσης:ο πολιτιστικός μαρασμός,η οικολογική καταστροφή, η απαξίωση της  κοινής περιουσίας και της πνευματικότητας.
Εδώ όπως φαίνεται, την τύχη των μνημείων ορίζει μια ολιγαρχία  που θέλει κάτι να εξαφανίσει από τον χάρτη. 
Για να δικαιολογήσουν την ασχήμια, μηχανεύονται  κάθε δικαιολογία, και ανάλογα με την εποχή πότε  ενοχοποιούν  το "σύστημα", τη γραφειοκρατία τον  "άλλο" και τελικά τον Έλληνα που τους ψηφίζει...
Επικαλούνται συχνά τους "νόμους" που δεν τους αφήνουν να κάνουν σωστή διαχείριση  των προβλημάτων του χώρου, ξεχνώντας τη καθολική υποχρέωση  του σεβασμού  της κληρονομιάς τους.
Στο μεταξύ "Μουσειολογία" διδάσκεται στα ΚΕΚ,στα ΙΕΚ, στα Πανεπιστήμια,στα Δια Βίου Μάθηση,αλλά ...μάλλον είναι προαιρετική για όσους βιοπορίζονται από το χώρο των μουσείων.
Δεκάδες άνθρωποι θα έτρεχαν να βοηθήσουν για να αποκαταστήσουν τις ζημιές  του χρόνου ή μήπως δεν θα βρίσκονταν χορηγοί αν κάποιοι ήθελαν πραγματικά κάτι να αλλάξει;

Τα χορτάρια  έχουν φτάσει το ένα μέτρο
Εξάλλου η  μεγαλύτερη αλήθεια σκιαγραφείται στην ασάφεια των όσων επικαλούνται ως δικαιολογίες.
Αν σήμερα μπορούν να  δικαιολογούν την κατάσταση με τις περικοπές του προυπολογισμού και την οικονομική κρίση, πριν δέκα και πλέον χρόνια (είχα πετύχει και πάλι το χώρο σε εγκατάλειψη,και το είχα κάνει θέμα)δεν μπορούσαν να ισχυριστούν το ίδιο, και τότε επέλεγαν τη γραφειοκρατία  ως επιχείρημα.
Plutonium in Eleusis
Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, στο βράχο που υψώνεται πάνω από το Τελεστήριο είναι χτισμένος ένας μεταβυζαντινός ναΐσκος,και ένα ρολόι!.Ο καιρός ήταν φορτωμένος και λίγο αργότερα έβρεχε γερά
Όμως, όσο  και αν προσπαθούν  να  ξεφορτωθούν τις ευθύνες και να εμφανίζονται "αθώοι", το σύνολο της δημόσιας παρουσίας τους,  τους προδίδει.
Την ώρα που αξιολογούν ως "πρόσκαιρο" πρόβλημα τη γελοιοποίηση της παράδοσης  των Ελλήνων, την ίδια στιγμή οργανώνουν πλήθος  καρναβαλικού τύπου πολιτιστικές εκδηλώσεις σε κάθε περιφέρεια της χώρας που κοστίζουν όσο πολλά μουσεία μαζί.

Έτσι είναι σήμερα η αρχή της Ιεράς Οδού επί της Πειραιώς. Αυτή την εικόνα θα δει κάθε τουρίστας που θα την αναζητήσει στο χάρτη και δεν θα τον καθοδηγεί ένας ξεναγός. 
Από πίσω ακριβώς βρίσκεται το αρχαίο νεκροταφείο.
Η περίφημη  ανάπλαση της Ερμού που εξαγγέλθηκε επί υπουργίας Λαλιώτη το 1998 κατέληξε  σε μια απλή  πεζοδρόμηση της οδού το 2004.

Δεν πρέπει λοιπόν να απορούμε πως τελικά κυκλοφορούν περισσότερα ξενόφερτα  "μυστήρια" από τα δικά μας.
Για δεκαετίες φρόντισαν να γελοιοποιήσουν την ελληνική παράδοση γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα  οι άνθρωποι που δεν είχαν ιδέα  της ιστορικής τους κληρονομιάς,να  αποδέχονται με ευκολία  κάθε γκουρού και κάθε ψευτοαποκάλυψη. 


Από το κέντρο της Αθήνας ξεκίνησε και η ομάδα των τουριστών που εδώ ακούει την ιστορία της Δήμητρας και της Κόρης.
Στεναχωρημένη με την κατάσταση, φορώ  το καλύτερο μου χαμόγελο,και πλησιάζω τον υπάλληλο που ελέγχει τα εισιτήρια .Τον ρωτώ πως είναι δυνατόν οι τοίχοι να  πέφτουν, και οι πόρτες να χάσκουν από κάτω, σε ένα από τα σπουδαιότερα Μουσεία του κόσμου, και πως θα υποδεχθούν χωρίς να ντρέπονται τουρίστες από όλα τα μέρη της Γης.


Τόσα ΕΣΠΑ κι ούτε ένα πάτωμα!!
Η απάντησή του δεν έκρυβε καμιά έκπληξη.
Μα μου λέει, εδώ έχουν να μας πληρώσουν 8 μήνες,εσείς περιμένετε να κάνουν και εργασίες στους τοίχους;
Και του ανταπαντώ ότι το ίδιο συνέβαινε και παλιότερα και τελικά είναι μια εδραιωμένη κατάσταση που δυσφημίζει τη χώρα και πως δεν έχω ακούσει ποτέ το σύλλογό τους να περιγράφει τα προβλήματα του χώρου.
Την συζήτηση διέκοψε ο χτύπος του κινητού του,που τον βοήθησε να εξαφανιστεί από το πόστο του. Το βλέμμα δε του άλλου υπαλλήλου που είχε ακούσει από την αρχή τι έλεγα, δεν περιγράφεται. Έτσι δεν επιχείρησα να φωτογραφίσω την πόρτα  με τα σκουριασμένα σίδερα  που κρέμονταν.

Ναι αυτή η γη, έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της .
Η εικόνα και μόνο των τοίχων με τους πεσμένους σοβάδες περιγράφει πολύ καλά την κατάσταση.
Σήμερα αναζητώντας μια καλύτερη φωτογραφία  του μουσείου από τις δικές μου στο διαδίκτυο, συναντώ ένα παρόμοιο κείμενο δημοσιευμένο στις 4/3/2014.
Ένα μήνα δηλαδή πριν τη δική μας επίσκεψη.
Η αναδημοσίευση είναι από: εδώ >crime.gr.Διαβάστε αν θέλετε και την εμπειρία κάποιου άλλου. Εδώ αναρτώ μόνο ένα μέρος από το κείμενο και τις εικόνες.

Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Η κεραμοσκεπή στάζει πάνω σε αρχαίο άγαλμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας

Ενα κτίριο με κεραμοσκεπή και έξι αίθουσες που κτίστηκε το 1890. Ω ! Τι θλίψη... Οι τοίχοι φουσκωμένοι από την υγρασία . Σε μια άκρη κάτω από το Αρχαϊκό άγαλμα μιας κόρης η κεραμοσκεπή στάζει και το νερό βαμμένο από τα κεραμίδια αυλακιάζει τον τοίχο! Τραγική ειρωνεία. 
Το βρόχινο νερό στάζει πάνω στο κομμένο χέρι της κόρης που κρατούσε μια λεκάνη - χαμένη σήμερα- με νερό για καθαρμούς... 
Όχι! Δεν πρόκειται για "θεία τύχη" αλλά για το κακό το ριζικό μας...

Όπως φαίνεται στις εικόνες, η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη ένα μήνα πριν,και με κάποιο ελλειπή τρόπο φρόντισαν να σκεπάσουν τα μπαλώματα στους τοίχους.
Και να τελειώσουμε αυτή τη βόλτα με κάποια  αποσπάσματα  από την ταινία-ντοκιμαντέρ (2000) του Φίλιππου Κουτσάφτη για την Ελευσίνα. Η "Αγέλαστος Πέτρα".
Μια περιπλάνηση δέκα σχεδόν χρόνων στην πόλη, η γνωριμία με τους κατοίκους της, ένας φόρος τιμής στην ιερότητα της, η καταστροφή που έφερε η εκβιομηχάνιση της. 
1ο
http://www.youtube.com/watch?v=r9Krzh-fqFM
2ο
http://www.youtube.com/watch?v=nnfPjGYdijA
3ο
http://www.youtube.com/watch?v=XMJzVekFBPI


Αρχαιολογικός Χώρος Ελευσίνας, Ιερά Οδός 1 και Γκιόκα, 
τηλ.: 210 5543470, 210 5546019.
Η πρόσβαση επιτρέπεται μέχρι τις 3 το μεσημέρι.
 Δευτέρα κλειστά. Γενική είσοδος: 3 ευρώ. 
Διοικητικές Πληροφορίες
Τον Aρχαιολογικό  χώρο εποπτεύει η Γ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων

http://www.yppo.gr/1/g1540.jsp?obj_id=46
Σχετικά κείμενα
Ζητήματα προληπτικής συντήρησης στα υπόγεια μουσεία. 

http://www.academia.edu/3217899/_._CD-ROM_2011_2011
Εργάστηκαν εθελοντικά για το μουσείο.

http://www.gonnoi.gr/lmgonnon/?page_id=440
Ελευσίνα: Ο εφιάλτης της Περσεφόνης

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=153241
Sullen stone

http://el.wikipedia.org/wiki/Αγέλαστος_πέτρα
Εξερευνήστε την Ελευσίνα!!

http://amazonsday.blogspot.gr/2010/10/blog-post_16.html
Εξερευνήστε ακόμη λίγο….το όρος Αιγάλεω και Ποικίλο
http://amazonsday.blogspot.gr/2010/10/blog-post_29.html


4 σχόλια:

  1. έλα μωρέ...

    πταίσματα...

    τα κάνεις νααααααααααααααα

    έλεος... χαχα αστειεύομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ναι,για δοκιμάστε μια επίσκεψη τώρα που είναι καλός ο καιρός και φαντάζομαι πως θα έχει και τουρίστες, να δείτε τι γίνεται.Μόνο να πάρετε μαζί και κοσά για τα χορτάρια...

      Διαγραφή
  2. εν τω μεταξύ θα πάω σάββατο εκείθε

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι σκέψεις σας είναι ευπρόσδεκτες.Γράψτε ένα σχόλιο.