Σελίδες

Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

Η αξιολόγηση της λειτουργίας της Τρόικας (πρώτο μέρος)

Το ότι η Ελλάδα δέχεται «πόλεμο» το γνωρίζουμε καλά όλοι ειδικά μετά τις εκλογές.
Πολλές φορές  επίσης ακούσαμε τη νέα κυβέρνηση να λέει πως θα σκίσει τα μνημόνια και πως δεν αναγνωρίζει την Τρόικα, ενώ παράλληλα  παρακολουθούμε τη λυσσασμένη επίθεση των Ευρωπαίων και δήθεν συμμάχων μας να κλιμακώνεται.
Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Ποια κέντρα κρύβονται πίσω από αυτές τις ενορχηστρωμένες ενέργειες;  
Τι απέγινε εκείνη η αξιολόγηση του έργου της Τρόικας που ξεκίνησε στα τέλη του 2013 και στις αρχές του 2014 κατέληξε να ψηφιστεί από το Ευρωκοινοβούλιο; Γιατί οι Ευρωπαίοι παριστάνουν πως δεν υπάρχει ;
Μήπως για άλλη μια φορά είναι απροετοίμαστοι για τις αλλαγές και τις συνέπειες, ή κερδίζουν χρόνο και κερδοσκοπούν; Ο "χρόνος"τους και κάθε καθυστέρηση πληρώνεται με το  αίμα των φτωχοποιημένων ανθρώπων νέων και ηλικωμένων όπως  γνωρίζουμε τα 5 χρόνια που μας σώζουν. 
χθές ο Δημήτρης Παπαδημούλης μίλησε για εναλλακτικό σενάριο και για το τέλος της τρόικας που εξετάζουν οι Ευρωπαίοι).

Πως δικαιολογείται η φασιστική τους συμπεριφορά και η διασπορά του φόβου σε πολίτες και πολιτικούς;  
Δεν θα απολογηθεί κανείς για  τα όσα γίνονται;

Γιατί τα ΜΜΕ με ελάχιστες εξαιρέσεις δεν αναφέρουν τα δεσμευτικά αποτελέσματα εκείνων των αποφάσεων;
Μια ολοκληρωμένη αναφορά στο θέμα κάνει το newsbomb με διάφορα κείμενα,όπως: 
-Η ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ ΕΠΙΤΙΘΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΡΟΙΚΑ
http://www.newsbomb.gr/politikh/news/story/392348/i-eyrovoyli-epitithetai-stin-troika#ixzz3RCmFy3D1
-ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ Η ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
http://www.newsbomb.gr/oikonomia/news/story/392167/apokalyptiki-i-ekthesi-karas-gia-ta-lathi-tis-troikas-stin-ellada#ixzz3RCmksLSC
και εδώ: Εξετάζεται η αντικατάσταση της τρόικας
30/01/2015 

http://www.fortunegreece.com/article/exetazete-antikatastasi-tis-troikas
Και ένα λινκ προς το κείμενο της απόφασης  έδωσε εχθές το news247.

Ιδιαίτερη αναφορά  για τα όσα συμβαίνουν με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας  (EFSF)κάνει στις 26-10-2011 ο Techie Chan,με τίτλο

Τα ταχυδακτυλουργικά του EFSF
.... σε ταλιράκια.... μην το χάσετε


Αναδημοσιεύουμε τα αποτελέσματα της αξιολόγησης της  Τρόικας σε δυο μέρη πρώτα την έκθεση και δεύτερο το κείμενο που εγκρίθηκε.

Αν και σαν κείμενα  θεωρούνται "άχαρα" και έχουν μικρό ενδιαφέρον για τους περισσότερους, τα αναρτούμε  φοβούμενοι μην και χαθούν στη Λερναία Ύδρα των ευρω-ιστότοπων ,και τα φάει το μαύρο σκοτάδι,όπως συνέβη και με άλλες σοβαρές αποφάσεις. 

ΕΚΘΕΣΗ    
28 Φεβρουαρίου 2014
PE 526.111v02-00 A7-0149/2014
σχετικά με τη διερευνητική έκθεση για τον ρόλο και τις εργασίες της Τρόικας (ΕΚΤ, Επιτροπή και ΔΝΤ) όσον αφορά τις χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα προσαρμογής
(2013/2277(INI))
Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Γενικός στόχος της έκθεσης είναι η αξιολόγηση της λειτουργίας της Τρόικας στα προγράμματα που εφαρμόζονται επί του παρόντος σε τέσσερις χώρες: στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία, στην Ιρλανδία και στην Κύπρο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται τα εξής στοιχεία:

– νομική βάση, εντολή και δομή της Τρόικας·

– διαδικασία λήψης αποφάσεων εντός των θεσμικών οργάνων καθώς και σε σχέση με άλλα «θεσμικά όργανα» (π.χ. με την Ευρωομάδα, τους υπουργούς Οικονομικών των κρατών μελών κ.λπ.)

– δημοκρατική νομιμοποίηση

– «θεωρητική» βάση των αποφάσεων (στατιστικά στοιχεία, προβλέψεις, οικονομικές προσδοκίες κ.λπ.)

– συνέπειες του έργου της Τρόικας (συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης τυχόν παραβάσεων ή περιπτώσεων κακοδιοίκησης).

Οι συνεισηγητές θα ήθελαν να τονίσουν ότι το παρόν σχέδιο έκθεσης αποτελεί βάση για τις μετέπειτα πολιτικές συζητήσεις, τις αντιπροσωπείες στα σχετικά κράτη μέλη και τις ακροάσεις των διαφόρων ενδιαφερομένων μερών στις αρχές του 2014. Καταγράφει το ιστορικό και την τρέχουσα κατάσταση, αλλά δεν επιχειρεί να συναγάγει τελικά συμπεράσματα ή να διατυπώσει συστάσεις, τα οποία πρόκειται να συναχθούν σε συνέχεια των σημαντικών εργασιών που θα λάβουν χώρα κατά τους επόμενους μήνες.

Ως πρώτο βήμα, απεστάλη στις 22 Νοεμβρίου 2013 το παρακάτω ερωτηματολόγιο στους αρμόδιους για τη λήψη αποφάσεων σε επίπεδο ΕΕ (Α), καθώς και στις εθνικές κυβερνήσεις των τεσσάρων οικείων κρατών μελών (Β). Οι απαντήσεις θα αξιολογηθούν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

A. Ερωτηματολόγιο προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ, το ΔΝΤ, την Ευρωομάδα και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΣΥΝΔΡΟΜΗΣ

1.  Ποιος αποφάσισε εξ ονόματος του θεσμικού οργάνου σας τη συμμετοχή στα προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής της Ελλάδας, της Ιρλανδίας, της Πορτογαλίας και της Κύπρου αντιστοίχως; Πότε ελήφθησαν οι αποφάσεις αυτές αντιστοίχως;

2.  Ποιος ήταν ο ρόλος σας και ποια η λειτουργία σας, αντίστοιχα, κατά τη διαπραγμάτευση και την κατάρτιση του προγράμματος χρηματοδοτικής συνδρομής, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού των στόχων πολιτικής και των βασικών μέτρων καθώς και της εφαρμογής τους, στην Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Κύπρο αντιστοίχως; Με βάση ποια κριτήρια προσδιορίστηκαν οι μεταρρυθμιστικές προτεραιότητες;

3.  Περιγράψτε λεπτομερώς τις παραδοχές και τη μεθοδολογία (ιδίως όσον αφορά τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές) που χρησιμοποιήθηκαν για την πρόβλεψη της βιωσιμότητας του χρέους κατά την έναρξη και κατά τη διάρκεια κάθε προγράμματος καθώς και κατά τον σχεδιασμό των δημοσιονομικών μέτρων. Ποιος τρόπος λειτουργίας ακολουθήθηκε για την έγκριση των σχεδίων προγραμμάτων;

4.  Συγκεντρώσατε από τα κράτη μέλη όλες τις σχετικές πληροφορίες, περιλαμβανομένων των στατιστικών στοιχείων, προκειμένου να προβείτε σε ορθή αξιολόγηση και σχεδιασμό των βέλτιστων σχεδίων συνδρομής;

5.  Πόσο περιθώριο δόθηκε στις εν λόγω χώρες προκειμένου να αποφασίσουν τον σχεδιασμό των απαραίτητων μέτρων (εξυγίανση ή διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις); Εξηγήστε για κάθε χώρα.

6.  Ζήτησε οποιοδήποτε από τα κράτη μέλη (EL, IE, PT, CY), ως προϋπόθεση για την έγκριση του μνημονίου συνεννόησης (ΜΣ), τη λήψη ειδικών μέτρων στο πλαίσιο του μνημονίου; Αν ναι, διευκρινίστε τα αιτήματα αυτά.

7.  Ζήτησε οποιοδήποτε από τα άλλα κράτη μέλη, ως προϋπόθεση για την έγκριση της χορήγησης χρηματοδοτικής συνδρομής, να συμπεριληφθούν συγκεκριμένα μέτρα στα προγράμματα; Αν ναι, ποιο από τα κράτη μέλη το έκανε και ποια ήταν τα μέτρα αυτά για κάθε πρόγραμμα;

8.  Σε ποιο βαθμό συμμετείχε η Ευρωομάδα στον λεπτομερή σχεδιασμό των προγραμμάτων; Περιγράψτε λεπτομερώς τη διαδικασία που ακολουθήθηκε εντός της Ευρωομάδας όσον αφορά τη λήψη απόφασης για το περιεχόμενο και την έγκριση των προγραμμάτων σε κάθε περίπτωση. Έδωσε η Ευρωομάδα γραπτή εντολή στους διαπραγματευτές της Τρόικας που προέρχονταν από την ΕΕ, στην οποία να προβλέπονται, μεταξύ άλλων, στόχοι και προτεραιότητες;

9.  Πώς και πότε υπέβαλε η Τρόικα εκθέσεις στην Ευρωομάδα και στην Οικονομική και Δημοσιονομική Επιτροπή;

10. Διαδραματίζει ο ΕΜΣ ρόλο στη διαπραγμάτευση και στην κατάρτιση των προγραμμάτων χρηματοδοτικής συνδρομής; Αν ναι, σε ποιο βαθμό;

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

11. Πιστεύετε ότι όλα τα μέτρα εξυγίανσης/οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις διατέθηκαν/κατανεμήθηκαν εξίσου μεταξύ των πολιτών, καθώς και μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα; Παρακαλείσθε να εξηγήσετε.

12. Περιγράψτε την ποιότητα της επιτόπιας συνεργασίας μεταξύ των θεσμικών οργάνων της Τρόικας. Ποιο ρόλο διαδραμάτισαν αντιστοίχως η Επιτροπή, η ΕΚΤ και το ΔΝΤ στις εργασίες αυτές; Πώς προτείνονται/λαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα ή αποφάσεις από την Τρόικα;

13. Ποια ήταν η αλληλεπίδραση μεταξύ της «ομάδας δράσης», η οποία συστάθηκε από την Επιτροπή το 2011, και της Τρόικας;

14. Πώς λειτουργεί η συνεργασία με τις εθνικές αρχές; Σε ποιο βαθμό συμμετέχουν τα οικεία κράτη μέλη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων;

15. Ποιος εκδίδει την οριστική απόφαση για τα συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να ληφθούν από τα οικεία κράτη μέλη;

16. Πόσες φορές παραστάθηκαν εκπρόσωποι της Τρόικας σε ακροάσεις ενώπιον των εθνικών κοινοβουλίων; Πιστεύετε ότι τα μέτρα που εφαρμόζονται έχουν τύχει της ενδεδειγμένης δημοκρατικής λογοδοσίας και νομιμοποίησης;

17. Ήταν ορθή και έγκαιρη η εκτέλεση των συμφωνηθέντων προγραμμάτων; Αν όχι, ποιοι ήταν οι λόγοι και ποιες ήταν οι συνέπειες στην αποτελεσματικότητα και την επίδραση των προγραμμάτων;

18. Για πόσες περιπτώσεις παραβίασης της εθνικής νομοθεσίας που θέτουν υπό αμφισβήτηση τη νομιμότητα των αποφάσεων που απορρέουν από το μνημόνιο συνεννόησης είστε ενήμεροι σε κάθε χώρα; Προέβησαν η Επιτροπή και η ΕΚΤ σε εκτίμηση της συμμόρφωσης και της συνοχής των μέτρων που αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τα κράτη μέλη προς τις υποχρεώσεις της ΕΕ για τήρηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων που αναφέρονται στις Συνθήκες;

19. Είστε ικανοποιημένοι με τους στόχους και τα πραγματικά αποτελέσματα του προγράμματος σε κάθε χώρα;

20. Επηρεάστηκαν τα αποτελέσματα από εξωτερικούς παράγοντες που προέκυψαν κατά την εκτέλεση των προγραμμάτων;

21. Ποιος ήταν ο αντίκτυπος της έναρξης ισχύος του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 472/2013 στην εφαρμογή των προγραμμάτων; Παρακαλείσθε να δώσετε λεπτομέρειες σχετικά με το πώς και σε ποιο βαθμό έχουν εφαρμοστεί οι διατάξεις του κανονισμού.

22. Τι θα μπορούσε, κατά τη γνώμη σας, να συμβεί στις χώρες που υπάγονται σε πρόγραμμα, εάν η ΕΕ και το ΔΝΤ δεν είχαν παράσχει χρηματοδοτική συνδρομή;

23. [προς την ΕΚΤ] – Θεωρείτε ότι το πρόγραμμα επείγουσας βοήθειας υπό μορφή ρευστότητας εφαρμόστηκε ορθά σε κάθε χώρα; Αναπτύξτε την απάντησή σας.

24. [προς την ΕΚΤ] – Υπήρξε καθολική υποστήριξη όλων των προγραμμάτων σε όλες τις χώρες από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ; Εξηγήστε κάθε τυχόν απόκλιση.

25. Ποια μέτρα ελήφθησαν για την αποφυγή των συγκρούσεων συμφερόντων με την ΕΚΤ, υπό την ιδιότητα του πιστωτή, σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα στα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες;

26. [προς την ΕΚΤ] – Οι διαρροές στον Τύπο αναφέρουν ότι εστάλησαν επιστολές από την ΕΚΤ προς τις χώρες που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα, με τις οποίες απαιτούνταν μεταρρυθμίσεις και επιβάλλονταν όροι σε αντάλλαγμα για ενίσχυση υπό τη μορφή ρευστότητας και πράξεις ανοικτής αγοράς. Εστάλησαν τέτοιες επιστολές; Αν ναι σε ποιον, γιατί και ποιο ήταν το περιεχόμενό τους;

27. [προς το ΔΝΤ] - Υπήρξε καθολική υποστήριξη όλων των προγραμμάτων σε όλες τις χώρες από τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΔΝΤ; Εξηγήστε κάθε τυχόν απόκλιση.

28. [προς την Επιτροπή] – Ήταν παρόντες αποσπασμένοι εθνικοί εμπειρογνώμονες από την οικεία χώρα κατά τις επιτόπιες επισκέψεις; Αν ναι, με ποιο τρόπο εξασφαλίσατε την ανεξαρτησία τους; Στην απάντησή σας να λάβετε υπόψη το γεγονός ότι, στην περίπτωση του ΔΝΤ, κανένας υπηρεσιακός παράγοντας από την οικεία χώρα δεν συμμετέχει στις εργασίες που πραγματοποιούνται στη χώρα αυτή.

29. Με βάση ποια κριτήρια επελέγησαν οι εταιρείες στις οποίες ανατέθηκε ο ελεγκτικός/συμβουλευτικός ρόλος για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στα κράτη μέλη που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα; Έλαβε χώρα διαδικασία δημόσιου διαγωνισμού; Αν όχι, γιατί;

B. Ερωτηματολόγιο που απεστάλη στα κράτη μέλη που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδοτικής συνδρομής

1.  Εάν αυτό συνέβη, γιατί η χώρα σας αποφάσισε να ζητήσει την υπαγωγή της σε πρόγραμμα χρηματοδοτικής συνδρομής;

2.  Ποιος ήταν ο ρόλος και η λειτουργία σας στη διαπραγμάτευση και στην κατάρτιση του προγράμματος χρηματοδοτικής συνδρομής για τη χώρα σας;

3.  Ποιος ήταν ο ρόλος του εθνικού κοινοβουλίου στη διαπραγμάτευση του μνημονίου συνεννόησης; Πώς παρουσίασε η κυβέρνηση το κείμενο στο κοινοβούλιο; Πώς ενέκρινε το κοινοβούλιο το τελικό μνημόνιο συνεννόησης; Συμμετείχαν κοινωνικοί εταίροι στη συζήτηση για το μνημόνιο συνεννόησης;

4.  Πόσα περιθώρια σας δόθηκαν προκειμένου να αποφασίσετε τον σχεδιασμό των απαραίτητων μέτρων (εξυγίανση ή διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις); Παρακαλείσθε να εξηγήσετε.

5.  Πιστεύετε ότι όλα τα μέτρα εξυγίανσης/διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις διατέθηκαν/κατανεμήθηκαν εξίσου μεταξύ των πολιτών; Παρακαλείσθε να εξηγήσετε.

6.  Περιγράψετε την ποιότητα της επιτόπιας συνεργασίας μεταξύ των αρχών σας και των θεσμικών οργάνων της Τρόικας.

7.  Ποιος ήταν ο αντίκτυπος της έναρξης ισχύος του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 472/2013 στην εφαρμογή των προγραμμάτων; Κάνατε χρήση των διατάξεων του κανονισμού και ιδίως του άρθρου 7 παράγραφος 11; Αν όχι, γιατί;

8.  Για πόσες περιπτώσεις παραβίασης της εθνικής νομοθεσίας που θέτουν υπό αμφισβήτηση τη νομιμότητα των αποφάσεων που απορρέουν από το μνημόνιο συνεννόησης είστε ενήμεροι όσον αφορά τη χώρα σας;

9.  Είστε ικανοποιημένοι με τους στόχους και τα πραγματικά αποτελέσματα του προγράμματος στη χώρα σας;


 ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ (6.2.2014)

προς την Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής
σχετικά με τη διερευνητική έκθεση για τον ρόλο και τις εργασίες της Τρόικας (ΕΚΤ, Επιτροπή και ΔΝΤ) όσον αφορά τις χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής
(2013/2277(INI))
Συντάκτης γνωμοδότησης: Michael Theurer

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η Επιτροπή Ελέγχου του Προϋπολογισμού καλεί την Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής που είναι αρμόδια επί της ουσίας, να συμπεριλάβει στην πρόταση ψηφίσματός της τις ακόλουθες προτάσεις:

1.  τονίζει ότι στην αρχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης, 16 από τα 17 κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ παραβίαζαν τα κριτήρια του Μάαστριχτ· υπενθυμίζει ότι είναι σημαντικό να συμμορφώνονται τα κράτη μέλη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία· πιστεύει ότι οι μηχανισμοί δημοσιονομικού ελέγχου πρέπει να ενισχυθούν, προκειμένου να εφαρμοστεί η πολιτική για την απασχόληση και την ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ, η οποία έχει καθοριστεί στο πλαίσιο της στρατηγικής της Λισαβόνας και της στρατηγικής «Ευρώπη 2020»· επισημαίνει ότι η Ένωση δεν απηύθυνε ουσιαστικές έγκαιρες προειδοποιήσεις, ούτε έλαβε, στη συνέχεια, μέτρα για τα υπερβολικά συσσωρευμένα ελλείμματα των χωρών που επλήγησαν από την κρίση, ούτε διέθετε κατάλληλους μηχανισμούς παρακολούθησης για την εποπτεία τους·

2.  αναγνωρίζει ότι οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι έχουν επιδείξει σημαντική αλληλεγγύη προς τις χώρες της κρίσης και ότι στις χώρες αυτές έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση διαρθρωτικών προβλημάτων·

3.  υπογραμμίζει ότι οι δεσμεύσεις για την πραγματοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αποτελούν προϋπόθεση για την οικονομική στήριξη στη ζώνη του ευρώ·

4.  τονίζει ότι η δημοκρατική νομιμότητα των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα και των αποφάσεων της Ευρωομάδας είναι ανεπαρκής και θα πρέπει να ενισχυθεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι η Τρόικα είναι απλώς ένα τεχνικό όργανο·

5.  πιστεύει ότι τα προγράμματα μακροοικονομικής προσαρμογής θα πρέπει επίσης να αξιολογηθούν με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση των νομικών και θεσμικών διατάξεων για ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα δημοσιονομικού ελέγχου·

6.  προσδοκά από τα εθνικά ελεγκτικά συνέδρια να αναλάβουν πλήρως τις νομικές τους ευθύνες όσον αφορά την πιστοποίηση της νομιμότητας και κανονικότητας των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων εποπτείας και ελέγχου· καλεί, εν προκειμένω, τα ανώτατα ελεγκτικά όργανα να ενισχύσουν τη συνεργασία τους, ιδίως με την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών·

7.  καλεί τα κράτη μέλη να ενισχύσουν την εμπειρογνωμοσύνη στους κυβερνητικούς οργανισμούς και τις κεντρικές τράπεζες, προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος να υποβληθούν σε δαπάνες εξωτερικής εμπειρογνωμοσύνης·

8.  τονίζει ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕΜΣ), ένας διεθνής οργανισμός με έδρα το Λουξεμβούργο, ο οποίος λειτουργεί ως μόνιμη πηγή οικονομικής βοήθειας για κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και διαθέτει μέγιστη δανειοδοτική ικανότητα ύψους 500 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα πρέπει να λογοδοτεί άμεσα στο Κοινοβούλιο· αναμένει από τον ΕΜΣ να υποβάλλει ανά εξάμηνο πλήρη έκθεση σχετικά με τις δραστηριότητές του στις αρμόδιες επιτροπές του Κοινοβουλίου· συνιστά μετ’ επιτάσεως, στο πλαίσιο αυτό, να υιοθετηθεί από τον ΕΜΣ η διαχείριση βάσει της κοινοτικής μεθόδου, όπως προβλέπεται από τη Συνθήκη ΕΜΣ· ζητεί επίσης, να λογοδοτεί ο ΕΜΣ στο Κοινοβούλιο·

9.  επικρίνει το γεγονός ότι η Συνθήκη ΕΜΣ δεν διαθέτει επαρκείς διατάξεις για την εξασφάλιση αποτελεσματικού εξωτερικού ελέγχου· εκφράζει την αποδοκιμασία του για το γεγονός ότι σύμφωνα με το άρθρο 24 (σχετικά με το συμβούλιο ελεγκτών) του καταστατικού της Συνθήκης, το Ελεγκτικό Συνέδριο μπορεί να διορίζει μόνο ένα μέλος, ενώ ο Πρόεδρος μπορεί να προτείνει δύο·

10. εκφράζει την ανησυχία του για τις διατάξεις του άρθρου 24 παράγραφος 6 του καταστατικού της Συνθήκης, σύμφωνα με τις οποίες η συμφωνηθείσα διαδικασία για την ενημέρωση του Κοινοβουλίου περιλαμβάνει μόνο την υποβολή της ετήσιας έκθεσης του συμβουλίου ελεγκτών στο Κοινοβούλιο· υπογραμμίζει το δικαίωμα του Κοινοβουλίου να διεξάγει συζήτηση με το συμβούλιο ελεγκτών για την ετήσια έκθεση, παρουσία του συμβουλίου διοικητών του ΕΜΣ·

11. αναμένει από την Επιτροπή, το Συμβούλιο και τα κράτη μέλη να αναπτύξουν μια συνεκτική και ισχυρή πολιτική για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (συμπεριλαμβανομένης της φοροδιαφυγής ως προς τον ΦΠΑ) και της φορολογικής απάτης, η οποία θα περιλαμβάνει συντονισμένη δράση κατά των υπεράκτιων χρηματοπιστωτικών συναλλαγών και των φορολογικών παραδείσων, χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση·

12. επισημαίνει ότι τα ποσοστά συγχρηματοδότησης για τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ έχουν αυξηθεί έως και στο 95% για ορισμένα από τα κράτη μέλη που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση και έχουν λάβει χρηματοδοτική ενίσχυση στο πλαίσιο προγράμματος προσαρμογής· τονίζει ότι οι τοπικές και εθνικές διοικήσεις πρέπει να ενισχυθούν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εφαρμογής της νομοθεσίας και των προγραμμάτων της ΕΕ, ώστε να επιταχυνθεί η απορρόφηση των πόρων των διαρθρωτικών ταμείων·

13. εκφράζει τη λύπη του για τα ανεπαρκή αποτελέσματα της στρατηγικής της Λισαβόνας και υπενθυμίζει ότι η στήριξη της ΕΕ θα πρέπει να εστιάζεται στην ανάπτυξη και την απασχόληση·

14. λαμβάνει υπόψη τα αιτήματα για τη σύσταση Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου (ΕΝΤ) το οποίο θα αντικαταστήσει την Τρόικα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ)· θεωρεί ότι το ΕΝΤ θα χρειαστεί να δημιουργηθεί με τη χρησιμοποίηση μέσων της ΕΕ, αλλά να χρηματοδοτείται από τους φορολογούμενους των κρατών μελών· εφιστά την προσοχή στη σημασία της αξιόπιστης και ανεξάρτητης διαχείρισης κρίσεων· θεωρεί συνεπώς ότι αποτελεί ζήτημα προτεραιότητας να συνεχιστεί η συμμετοχή του ΔΝΤ στη διαχείριση της ευρωπαϊκής κρίσης.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Ημερομηνία έγκρισης

22.1.2014

Αποτέλεσμα της τελικής ψηφοφορίας
+:
–:
0:
21
2
1

Βουλευτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Marta Andreasen, Jean-Pierre Audy, Inés Ayala Sender, Tamás Deutsch, Martin Ehrenhauser, Jens Geier, Ingeborg Gräßle, Cătălin Sorin Ivan, Monica Luisa Macovei, Monika Panayotova, Petri Sarvamaa, Θεόδωρος Σκυλακάκης, Søren Bo Søndergaard, Michael Theurer

Αναπληρωτής(ές) παρών(όντες) κατά την τελική ψηφοφορία

Thijs Berman, Barbara Weiler

Αναπληρωτής(ές) (άρθρο 187, παρ. 2) παρών(όντες) κατά την τελική ψηφοφορία

Emer Costello, Jürgen Creutzmann, Albert Deß, Ismail Ertug, Richard Falbr, Peter Jahr, Elisabeth Jeggle, Teresa Jiménez-Becerril Barrio


 ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (17.2.2014)

προς την Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής
όσον αφορά τη διερευνητική έκθεση σχετικά με τον ρόλο και τις δραστηριότητες της Τρόικας (ΕΚΤ, Επιτροπή και ΔΝΤ) όσον αφορά τις χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής
(2013/2277(INI))
Συντάκτης γνωμοδότησης: Helmut Scholz
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η Επιτροπή Συνταγματικών Υποθέσεων καλεί την Επιτροπή Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, που είναι αρμόδια επί της ουσίας, να συμπεριλάβει στην πρόταση ψηφίσματός της τις ακόλουθες προτάσεις:

Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέσα χρηματοδοτικής συνδρομής που αναπτύχθηκαν πρόσφατα για τις χώρες της ευρωζώνης δεν βασίζονται στο πρωτογενές δίκαιο της ΕΕ, και ότι το άρθρο 143 ΣΛΕΕ ορίζει ρητά τα μέσα που προβλέπονται για τις χώρες εκτός ευρωζώνης·

Β.  λαμβάνοντας υπόψη ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο παραπέμποντας στο άρθρο 13 παράγραφος 3 της Συνθήκης ΕΜΣ, επιβεβαίωσε πρόσφατα (υπόθεση Pringle) ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τη συμμετοχή της στη Συνθήκη ΕΜΣ, «προάγει το κοινό συμφέρον της Ένωσης» και «μεριμνά για τη συμβατότητα με το δίκαιο της Ένωσης των μνημονίων κατανόησης που συνάπτονται από τον ΕΜΣ»·

Γ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι στο άρθρο 151 της ΣΛΕΕ προβλέπεται ότι τυχόν δράση που αναλαμβάνεται από την ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να συνάδει με τα θεμελιώδη κοινωνικά δικαιώματα που ορίζονται στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη του 1961 και στον Κοινοτικό Χάρτη των θεμελιωδών κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζόμενων του 1989 με σκοπό τη βελτίωση, μεταξύ άλλων, του κοινωνικού διαλόγου·

Δ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι το άρθρο 152 ΣΛΕΕ ορίζει ότι: «η Ένωση αναγνωρίζει και προάγει τον ρόλο των κοινωνικών εταίρων στο επίπεδό της, λαμβάνοντας υπόψη την ποικιλομορφία των εθνικών συστημάτων» και ότι «διευκολύνει τον μεταξύ τους διάλογο, σεβόμενη την αυτονομία τους»·

Ε.  λαμβάνοντας υπόψη ότι οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση χρηματοδοτικής συνδρομής συμφωνούνται από κοινού μεταξύ των σχετικών θεσμικών οργάνων της ΕΕ, του ΕΜΣ και του ΔΝΤ, αλλά ότι η τελική απόφαση λαμβάνεται πάντα από το διοικητικό συμβούλιο του ΕΜΣ, βάσει ενός μνημονίου συνεννόησης που έχει προηγουμένως αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στην Τρόικα και το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος·

ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Τρόικα ήταν μια λύση ad hoc που δόθηκε υπό σημαντική πίεση χρόνου λόγω της οικονομικής κρίσης, σε μια στιγμή που ήταν αναγκαίο να ληφθούν επειγόντως αποφάσεις για να υποστηριχθούν οι χώρες που αντιμετωπίζουν εξαιρετικές δυσκολίες με στόχο να αποφευχθεί η ανεξέλεγκτη χρεοκοπία τους και η μετάδοση της κρίσης σε άλλα κράτη μέλη, να δοθεί τέλος στην κερδοσκοπία όσον αφορά το δημόσιο χρέος και να αποτραπεί η κατάρρευση της ζώνης του ευρώ·

Ζ.  λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μνημόνια συνεννόησης που υπέγραψαν οι χώρες που ζητούν χρηματοδοτική συνδρομή, έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών· λαμβάνοντας υπόψη ότι σε αυτό το πλαίσιο είναι ζωτικής σημασίας να εξασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη και υλοποίηση των προγραμμάτων χρηματοδοτικής συνδρομής υπόκεινται σε κατάλληλη δημοκρατική λογοδοσία τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο·

1.  υπογραμμίζει το γεγονός ότι η σύσταση των ΕΤΧΣ και ΕΜΣ εκτός του πλαισίου των θεσμικών οργάνων της Ένωσης αποτελεί οπισθοδρόμηση στην εξέλιξη της Ένωσης, ουσιαστικά εις βάρος του Κοινοβουλίου, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης·

2.  ζητεί τροποποίηση της Συνθήκης με σκοπό τη δημιουργία ενός ενιαίου μέσου χρηματοδοτικής συνδρομής εντός του κοινοτικού πλαισίου για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς κάθε απομάκρυνση από την κοινοτική μέθοδο αλλά και η αυξημένη χρήση διακυβερνητικών συμφωνιών θα μπορούσαν να αποδυναμώσουν την Ένωση· πιστεύει ότι μια τέτοια αλλαγή θα εφοδιάσει την Ένωση και τα θεσμικά της όργανα με τα μέσα για να αντιμετωπίζουν γρήγορα, αποτελεσματικά και με την κατάλληλη δημοκρατική νομιμοποίηση τυχόν προκλήσεις που ενδέχεται να θέσουν μελλοντικά σε κίνδυνο την οικονομική, χρηματοπιστωτική και κοινωνική σταθερότητα της ζώνης του ευρώ και των κρατών μελών της· ζητεί συνεπώς τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου (ΕΝΤ)·

3.  θεωρεί ότι μολονότι η δημιουργία της Τρόικας αποτέλεσε εφεδρική λύση έκτακτης ανάγκης για να διασωθεί το σχέδιο της ζώνης του ευρώ και να διατηρηθεί η οικονομική και η χρηματοπιστωτική σταθερότητα των χωρών μελών της, στο εξής θα πρέπει να υπάρχει μια μόνιμη προσέγγιση και ένας μηχανισμός που θα επικεντρώνονται στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης και της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, έτσι ώστε να αποτρέπονται και να αντιμετωπίζονται παρόμοιες καταστάσεις·

4.  εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι το σύστημα χρηματοδοτικής συνδρομής δεν υπόκειται ακόμη σε κατάλληλο κοινοβουλευτικό έλεγχο και λογοδοσία στο πλαίσιο των συνθηκών της ΕΕ·

5.  θεωρεί ότι η τρέχουσα ανάλυση των εργασιών της Τρόικας σχετικά με τις χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως σημαντική πηγή πληροφοριών για την άντληση διδαγμάτων από το παρελθόν και την υιοθέτηση νέων προσεγγίσεων όσον αφορά τους νέους μηχανισμούς που πρέπει να συσταθούν για να αποφεύγεται στο μέλλον η λήψη διορθωτικών μέτρων, δαπανηρών για τις ευρωπαϊκές οικονομίες·

6.  λαμβάνει υπό σημείωση ότι παρόλο που θεωρείται ότι οι διαπραγματεύσεις για τα μνημόνια συνεννόησης και η εντολή της Τρόικας χαρακτηρίζονται από έλλειψη διαφάνειας, δόθηκε η δυνατότητα στα εθνικά εκλογικά σώματα των χωρών που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής να δώσουν την έγκρισή τους όσον αφορά τις γενικές γραμμές των προγραμμάτων προσαρμογής·

7.  εμμένει στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ιδίως πρέπει να λογοδοτεί έναντι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεδομένου ότι συνιστά ένα από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα που συμμετέχουν στον καθορισμό, τη λήψη αποφάσεων και την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής των εθνικών κυβερνήσεων προς τα μνημόνια κατανόησης· ζητεί η επόμενη Συνέλευση να μεριμνήσει ώστε οι σχετικές αποφάσεις να υπάγονται στην υποχρέωση τακτικής υποβολής εκθέσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο· υπογραμμίζει την ανάγκη να εξασφαλιστεί η άμεση δημοκρατική λογοδοσία των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων απέναντι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και των κυβερνήσεων των κρατών μελών απέναντι στα εθνικά τους κοινοβούλια·

8.  τονίζει ότι η επιδίωξη οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας στα κράτη μέλη και την Ένωση στο σύνολό της δεν πρέπει να υπονομεύει την κοινωνική σταθερότητα, το ευρωπαϊκό κοινωνικό πρότυπο και τα κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών της ΕΕ· τονίζει ότι η προβλεπόμενη από τις συνθήκες συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον οικονομικό διάλογο σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρέπει να περιλαμβάνεται στην πολιτική ημερήσια διάταξη· ζητεί την αναγκαία συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των τρεχόντων και μελλοντικών προγραμμάτων προσαρμογής·

9.  ζητεί επειγόντως διευκρινίσεις σχετικά με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες των οργάνων που συμμετέχουν στην Τρόικα και σχετικά με τις σχέσεις τους με την Ευρωομάδα·

10. πιστεύει ότι η σχέση της ζώνης του ευρώ με το ΔΝΤ θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί, προκειμένου να καταργηθεί σταδιακά η άμεση συμμετοχή του ΔΝΤ στην επίλυση των προβλημάτων δημοσίου χρέους της ζώνης του ευρώ·

11. τονίζει ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ δεσμεύονται πλήρως από το δίκαιο της Ένωσης και ότι υποχρεούνται όταν ενεργούν στο πλαίσιο της Τρόικας να τηρούν τα θεμελιώδη δικαιώματα, τα οποία ισχύουν ανά πάσα στιγμή σύμφωνα με το άρθρο 51 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Ημερομηνία έγκρισης

11.2.2014


Αποτέλεσμα της τελικής ψηφοφορίας
+:
–:
0:
9
4
10


Βουλευτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Andrew Henry William Brons, Zdravka Bušić, Carlo Casini, Andrew Duff, Ashley Fox, Roberto Gualtieri, Zita Gurmai, Gerald Häfner, Daniel Hannan, Constance Le Grip, Morten Messerschmidt, Sandra Petrović Jakovina, Paulo Rangel, Tadeusz Ross, Algirdas Saudargas, Indrek Tarand, Luis Yáñez-Barnuevo García, Станимир Илчев

Αναπληρωτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Elmar Brok, Zuzana Brzobohatá, Vital Moreira, Helmut Scholz, György Schöpflin, Rainer Wieland


 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Ημερομηνία έγκρισης

24.2.2014
Αποτέλεσμα της τελικής ψηφοφορίας

+:
–:
0:
31
10
2
Βουλευτές παρόντες κατά την τελική ψηφοφορία

Marino Baldini, Burkhard Balz, Jean-Paul Besset, Sharon Bowles, Udo Bullmann, Νικόλαος Χουντής, George Sabin Cutaş, Leonardo Domenici, Diogo Feio, Markus Ferber, Elisa Ferreira, Ildikó Gáll-Pelcz, Jean-Paul Gauzès, Sven Giegold, Sylvie Goulard, Liem Hoang Ngoc, Gunnar Hökmark, Othmar Karas, Wolf Klinz, Jürgen Klute, Ρόδη Κράτσα Τσαγκαροπούλου, Philippe Lamberts, Werner Langen, Astrid Lulling, Ivana Maletić, Hans-Peter Martin, Sławomir Nitras, Άννυ Ποδηματά, Antolín Sánchez Presedo, Olle Schmidt, Theodor Dumitru Stolojan, Kay Swinburne, Sampo Terho, Ramon Tremosa i Balcells

Αναπληρωτής(ές) παρών(όντες) κατά την τελική ψηφοφορία

Pervenche Berès, Zdravka Bušić, Sari Essayah, Danuta Maria Hübner, Krišjānis Kariņš, Olle Ludvigsson, Gay Mitchell, Nils Torvalds

Αναπληρωτής(ές) (άρθρο 187, παρ. 2) παρών(όντες) κατά την τελική ψηφοφορία

Alejandro Cercas, Emma McClarkin, Henri Weber

-
Η διερευνητική έκθεση σχετικά με τον ρόλο και τις δραστηριότητες της Τρόικας (ΕΚΤ, Επιτροπή και ΔΝΤ) όσον αφορά τις χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής
(2013/2277(INI))
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2014-0149&language=EL
ΚΑΙ
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2013/2277(INI)

Και εδώ(http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2014-0239&language=EL&ring=A7-2014-0149)το κείμενο που εγκρίθηκε.
Εδώ το ιστορικό με την αξιολόγηση:http://www.elections2014.eu/el/top-stories/content/20140110TST32314/html/%CE%97-%CE%A4%CF%81%CF%8C%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CF%8C%CF%80%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%95%CE%9A




2 σχόλια:

Οι σκέψεις σας είναι ευπρόσδεκτες.Γράψτε ένα σχόλιο.